Dormir bé per aprimar-se

Article escrit per Júlia López publicat en castellà a En Tu línea 

Dormir bé és bàsic per aprimar-se i per a la nostra salut perquè així regulem moltes de les funcions vitals del nostre organisme. Quan no dormim un mínim de 7 hores, no descansem prou, i alterem el funcionament de l’hormona anomenada serotonina, responsable de l’augment de la gana i de la preferència pels aliments rics en sucre.

Variats estudis demostren que la manca de son altera el funcionament de les hormones que regulen el control de la gana i la renovació cel·lular. Aconseguir dormir bé ajuda a mantenir i disminuir el pes perquè durant el son ocorren els mateixos canvis que succeeixen quan es fa activitat física intensa. En ambdós casos, i tot i no estar fent res durant el son, s’augmenta la producció de l’hormona del creixement capaç d’accelerar el metabolisme i cremar greixos. També s’ha comprovat que aquesta hormona ajuda a prevenir l’envelliment. D’altra banda, estudis sobre el funcionament de cervell posen de manifest l’existència d’un neurotransmissor clau en la regulació de son i de la gana.

Passem una tercera part de la nostra vida dormint i descansar bé és important per a gaudir de bona salut. Però cada vegada dormim menys i mengem més. El nombre d’hores de mitjana de son ha disminuït des de les vuit o nou que s’invertien fa 60 anys a menys de set en l’actualitat. S’imposa la idea que en una societat apressada com la nostra, el dormir és una pèrdua de temps i que hi ha millors formes d’aprofitar-ho

Relaxar per conciliar millor el son

Hauríem d’estar molt atents al nostre rellotge intern, i respectar els ritmes del cos. Anar a dormir sempre una hora semblant, deixar una estona abans el treball intens tant físic com intel · lectual, relaxar-se en foscor i silenci i “parar” la contínua activitat mental.

Igual que per seguir el teu pla d’aprimament s’ha de canviar d’estil de vida també per dormir i plantejar certs canvis. Més que dormir més hores cal aconseguir un somni profund. De les diferents fases del son, quan realment es produeixen els canvis són en la fase de profunditat. Per aquesta raó no serveix dormir a diferents hores del dia. Encara que una petita migdiada ajudi a desconnectar per una estona, no ens servirà per ajudar a cremar els greixos acumulats.

Per aconseguir adormir-se no serveix de gaire donar voltes al llit. Si el somni no ve és millor aixecar-se o llegir una estona i després, tancar els ulls i pensar que el somni vindrà quan menys t’ho esperis. Has acostumar al teu cos a tenir l’hàbit de dormir a la mateixa hora per hem de procurar anar a dormir i aixecar-sempre a la mateixa hora.

No obstant això, quan es pateix d’insomni regularment, el millor és visitar el metge i esbrinar per exemple, quin tipus de medicines es pren, i si tenen efectes secundaris. És convenient acostumar-se a prendre una infusió d’herbes relaxants o una poma poc abans d’anar al llit. També la meditació i alguns exercicis de ioga ajuden a dormir millor. Si es fa això freqüentment, quan la ment s’habitua, un es desperta amb més energia, creativitat, i entusiasme.

Com dormir millor

Portar una vida activa i fer una mica d’exercici amb intensitat i regularitat ajuda molt que al final del dia s’hagin veritables ganes de dormir. Encara que les hormones que estimulen durant l’exercici provoquen tranquil · litat i relaxació, és convenient realitzar-ho com a mínim 2 hores abans d’anar a dormir. El mateix temps s’ha de deixar passar, si s’ha tingut un sopar copiós i s’ha begut alcohol. No cal enganyar-se, l’alcohol produeix somnolència, però també és causa freqüent de bruscs despertars nocturns i mal despertar. Durant el dia és millor evitar la cafeïna del cafè o la teïna del te que romanen fins a 24 hores en el cos.

Quan decideix anar a dormir és convenient intentar recarregar la ment de pensaments positius, i amb una mica de constància s’aconsegueix desconnectar i aconseguir un reparador descans. També és recomanable fer alguns exercicis de relaxació com aquest:

Asseguda amb l’esquena recta, en una cadira o a la riba del llit, respira profundament, a poc a poc, tres vegades. Cada vegada que exhales, imagina que surt del teu cos tota la tensió, la preocupació i l’excés d’estrès. Cada vegada que inhaleu, imagina que entra una llum blava molt suau, i que arriba fins el front, enmig dels teus ulls. Després visualitzes els dits dels peus, i els tenses. Comptes 5 i els soltes. Seguiràs fent el mateix i de forma ascendent amb les diferents parts del cos. És important que cada vegada que destensas, t’imaginis que surt d’aquesta zona del cos tota la tensió. Si sents que encara hi ha tensió, repeteix. Quan tenses el múscul, cal que enfoquem en aquesta part del cos una llum verda molt brillant, i visualitzis que la llum es queda en aquesta zona del cos.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s