Marta Macias i Marta Cairó d’Ajuda en Acció han presentat el divendres 26 en la Comissió de Cooperació i Solidaritat del Parlament de Catalunya, la campanya “Mou-te per la igualtat, és de justícia”, incidint especialment en l’últim informe presentat: “Recomanacions per a la participació en el procés de revisió de la Plataforma d’Acció: Beijing +15”. Amb aquest informe es vol incidir en la Cimera de revisió de la Plataforma d’Acció que tindrà lloc de l’1 al 12 de març a Nova York, i a la que el govern espanyol acudirà ostentant la presidència de la Unió Europea.
Macias ha explicat que la campanya vol denunciar les desigualtats de gènere i està enfocada a la incidència política i a la sensibilització, amb l’objectiu d’impulsar l’avanç cap a l’equitat de gènere i la implementació dels drets de les dones. Durant aquesta campanya ja s’han presentat, abans que el de Beijing+15, dos informes d’ anàlisi de gènere. El primer sobre “l’Ajut Oficial al desenvolupament”, i el segon sobre els mitjans de comunicació: “Hem constatat que l’ajuda oficial a la cooperació amb perspectiva de Gènere encara no arriba al 7 % del total i està molt lluny del 15 % que demanen des de la Comissió de la Federació d’ONGD”, i per això, segons la delegada d’Ajuda en acció en Catalunya i Balears, “cal insistir perquè el govern català inclogui en la seva agenda política amb accions concretes la participació de les dones i el reconeixement de la feina de cura”.
Per la seva banda, Marta Cairó, responsable de campanyes de la mateixa ONG, en la seva exposició davant dels representants parlamentaris de la comissió de Cooperació, s’ha referit al paper dels mitjans de comunicació como a reproductors d’una imatge discriminatòria i sexista de les dones que no afavoreix un avanç real cap a l’equitat, tal com va demostrar el segon informe sobre l’anàlisi de gènere als mitjans audiovisuals, presentat l’any passat durant el transcurs de un desdejuni de premsa al Col·legi de Periodistes.
Per part de l’ Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament ha assistit David Minoves, director general de l’Agència, que ha pogut escoltar les paraules d’elogi de Marta Macias, amb l’actual política de l’Agència, en promoure la perspéctiva de gènere en els projectes de cooperació.
Després de projectar un vídeo de divulgació sobre les recomanacions per a la participació en el procés de revisió Beijing +15 han pres la paraula els diputats presents per comentar la comparecença i fer algunes preguntes a les autores de la presentació
Cal un nou Pla Director de la Cooperació amb perspectiva de gènere
La diputada de CiU, Ana Figueras, ha valorat la necessitat d’establir una relació de doble direcció de dones del nord i dones del sud, i ha criticat que “els acords de la CEDAW, malgrat ser vinculants pels governs firmants, encara no es compleixen”. També ha preguntat a les representants d’Ajuda en Acció quines mesures concretes recomanem per a Beijng +15. També s’ha mostrat interessada en saber que s’està fent per arribar a la gent més jove, que són uns dels sectors, juntament amb els polítics i els representants dels mitjans de comunicació escollits com els tres sectors claus de la societat civil per estimular i afavorir els canvis cap a la igualtat.
Pel diputat de PSC, Antoni Comin, la campanya és necessària perquè se segueix observant un enorme buit entre el discurs polític i la pràctica. Va remarcar que “malauradament” cal reconèixer que Beijing +15 no és una conferència de governs vinculant i decisiva. “Pot ajudar a avançar, per suposat –va subratllar Comin- però al darrera no hi estan els governs, sinó una institució com Nacions Unides, que només pot fer recomanacions als estats. Això es una mostra més que a nivell internacional la igualtat encara no és una prioritat i cal seguir pressionant”. Comin va posar sobre la taula la següent reflexió “jo em pregunto si cal treballar per l’equitat per eradicar la pobresa, o si primer hem d’eradicar la pobresa per avançar cap a la equitat”.
Per la seva banda, Dolors Camats, d’Iniciativa per Catalunya, que primer va actuar de moderadora, va comentar després des de la sala la idoneïtat d’aquesta comparecença, “perquè la nostra feina es reconèixer el que fan les ONGD i ajudar-les”. Segons ella encara queda molt a fer per arribar a la equitat: “I en el dia a dia ens oblidem de la famosa i necessària transversalitat de gènere, i el feminisme ja no es reivindica. La participació política de les dones és molt reduïda i no es planteja una veritable conciliació i co-responsabilitat”. Sobretot, Camats va incidir en el mateix punt que el seu company, Miquel Carrillo d’Esquerra Republicana, que no es pot parlar de que es desenvolupa una política a favor del gènere si no s’aprova una partida pressupostària adequada.
Un pressupost adequat i molt més superior a l’actual pel nou Pla Director de la Cooperació, que van demanar les representants d’Ajuda en Acció, també va ser defensat pels representants polítics que van parlar i es van mostrar d’acord amb les paraules de Carrillo: “És necessari un pressupost perquè la transversalitat i la cooperació amb perspectiva de gènere siguin alguna cosa més que aspiracions teòriques, i es converteixin en una realitat”.
Altres dels temes que van sortir en aquest acte van ser la necessitat d‘avançar cap a una educació més igualitària, d’acord amb la intervenció del diputat del PP Rafael Luna.
La Campanya “Mou-te per la Igualtat, és de justícia“, a Catalunya la desenvolupen Ajuda en Acció i Intered, i parteix del reconeixement dels avanços i de les carències que encara persisteixen, y considera que el procés de revisió de Beijing +15 és una gran oportunitat per poder avaluar en quin punt es troba la seva implementació tant a nivell global com a Catalunya. Moments estratègics com aquest, poden representar impulsos centrals per avançar cap a l’equitat de gènere i cap a una societat més democràtica.
Barcelona, 26 de febrer 2010